Skip to content

Král Šumavy – Úloha propagandy

30/06/2012

V minulém díle jsme si ukázali základní tipy a triky moderní politické propagandy, probrali jsme se metodikou manipulace, naučili jsme se správně číst a dešifrovat podprahová sdělení a nakonec jsme se trochu poučili o možnostech obrany a využití propagandy k politickému boji. Nyní se budeme věnovat psychologii masy, zásadám tvorby propagandy a jejímu správnému dávkování!

1 – K ČEMU SLOUŽÍ PROPAGANDA A NA KOHO SE MÁ OBRACET ?

Položme si otázku – k čemu propaganda slouží, k jakému účelu? Cílem propagandy jeupozorňovat na určité skutečnosti a to tak dlouho, než jsou vstřebány do obecného vědomí. Z toho logicky vyplývá, že délka trvání, tedy vytrvalost,podmiňuje její úspěšnost. Úspěch propagandy spočívá v neustálosti vynakládání finančních prostředků na aktivní a vytrvalou kampaň.

Na koho se má propaganda obracet? Rozeznáváme dva druhy propagandy: propagandu vnitřní a propagandu vnější.Účelem vnitřní propagandy je motivování vlastních členů strany nebo organizace a posílení důvěry v její vedení a proto pouze z tohoto hlediska musí být posuzována a pouze tomuto účelu přizpůsobena její forma.  Mesianistický podtext víry ve zmrtvýchvstání vlastního národa byl vždy nejsilnější hybnou silou všech národních či národně-osvobozeneckých hnutí.

Vnější propaganda se má obracet na masu a na nikoho jiného! Vědcům a intelektuálům není určena propaganda, ale vědecké či rozumářské poučení.

2 – JAKÉ JSOU ZÁSADY PROPAGANDISTICKÉ ČINNOSTI ?

Propaganda je určena mase, proto se musí přizpůsobit cítění masy.

Masa reaguje instinktivně, pocitově a reakcionářsky, proto musí být i propaganda v zásadě omezená a heslovitá. Jejím úkolem je omezit se na úplně nejjednodušší obsah, nejlépe pouhé heslo a toto jednoduché heslo prosazovat a hlásat tak dlouho, než je vstřebáno, a bez ohledu na jeho pravdivost považováno za skutečné, významné či dokonce nutné. Heslo musí být krátké, výstižné, útočné a úderné, neboť heslo bývá často to jediné, podle čeho se volič rozhoduje při volbě té či oné partaje. Cílem propagandy tedy není být duchaplná, nýbrž ovlivnit masu.

Volební programy stran čte necelých pět procent voličů, zbytek populace se rozhoduje instinktivně a pocitově. Úkolem propagandy není suplovat politický program strany, nýbrž upozornit na skutečnost, že  >politická strana<  zde je a má  >takový<  názor. Hesla se časem mohou obměňovat, ale hlavní názorová linie propagandy nesmí být nikdy opuštěna!

Propaganda musí být jednotvárná, úderná a do očí bijící.  Snaží-li se být mnohotvárná, konečný účinek se roztříští a rozptýlí. Úspěch propagandy spočívá v nekonečném omílání úderných hesel a jednoho názoru, zformovaného do několika málo slov.

Propaganda musí být jednostranná, černobílá a nekompromisní. Úkolem propagandy není být estetická, nýbrž bít do očí. Lidové davy nesestávají z estétů, profesorů ekonomie a národohospodářů, nýbrž z lidí neschopných vlastního úsudku. Z toho důvodu musí být propaganda subjektivní a nekompromisní – přizná-li jen zlomek pravdy jinému světonázoru, vyvolá to pochyby u konzumentů této propagandy a proto také výsledky  propagandy, která se snaží být objektivní, jsou nula k nule.

Propaganda musí být nekompromisní, zcela bezohledná a maximálně radikální. Ovlivnitelné lidové davy nesestávají z noblesních humanistů a salónních rozumářů, nýbrž z pracujících chudých lidí, pro které je radikální postoj přirozeným a přitažlivým.

Propaganda musí být důsledně útočná. Kdo se obhajuje, je už z poloviny vinen. U davu vyvolá takové pochybení znejistění, které protivník, vytrvale házející špínu – vyvaruje-li se podobnému nesmyslu – může dokonale využít v náš neprospěch.

Úkolem propagandy není vytvářet poptávku po určitých názorech, nýbrž se poptávce přizpůsobit a poté působit. Po konzervativních či národních názorech v České republice neexistuje poptávka, proto je také naprostý nesmysl na takových základech stavět politickou propagandu.  Propaganda se musí přizpůsobit problémům, které lid pálí (poplatky ve zdravotnictví, nezaměstnanost, ekonomická krize apod.). Propaganda politické strany nesmí být postavena na skutečnostech, které (bez ohledu na svou významnost) lid nezajímají (Lisabonská smlouva, krize rodiny apod.).

Nezapomínejme, že pouze nekompromisní důslednost, železná vůle, nadlidská vytrvalost, fanatická neústupnost a pružná taktika jsou zbraněmi, které vždy vybojují cestu k vítězství.

kralsumavy

No comments yet

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: